کمبود انبار، از چالش‌های زیرساختی در حوزه اموال تملیکی خراسان رضوی است طلب ۳۰ هزار میلیارد تومانی شهرداری مشهد از دستگاه‌های دولتی در «مهد توس» خبری از فروشگاه‌های شیکان‌پیکان نیست | بازاری که بوی گوسفند می‌دهد پیشرفت فیزیکی ۳۵ درصدی پروژه بازگشایی و احداث بولوار رضویه در مشهد با پیگیری شهرآرا بلیت متروی مشهد در نرم افزار «شهر من» ۲ هزار تومان شد بالاخره هوای کلانشهر مشهد سالم شد (۱۱ خرداد ۱۴۰۴) شهردار مشهد مقدس: اراده مدیریت شهری، بزرگداشت شهدا در هر محفل و محله و معبر است مدیرعامل ایران‌خودرو: قیمت‌ها افزایش پیدا نکند، به سرنوشت شرکت ارج دچار می‌شویم ارتباط وب‌سرویسی بین سازمان ثبت اسناد و شهرداری مشهد مقدس برقرار شد برآورد ۷۰۰ میلیارد تومانی از بودجه مورد نیاز برای تکمیل ایستگاه بسیج خط سه مترو مشهد عضو کمیسیون خدمات شهری و محیط زیست شورای اسلامی شهر مشهد: با فرصت ۱۰ ماهه شورا نتیجه زحمات اعضا را مشاهده می‌کنیم فرماندار مشهد: اقدام فرهنگی شهرداری در افتتاح خانه‌موزه ملک، شایسته تکریم است شهردار مشهد مقدس: خانه‌موزه ملک توجه مدیریت شهری به هویت اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی شهر را نشان می‌دهد + فیلم معاون خدمات شهری و فضای سبز شهرداری مشهد: در این دوره مدیریت شهری، فضای سبز بالغ بر ۵۵۰ هکتار توسعه پیدا کرده است رئیس سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد: پاسداشت مفاخر مشهد از دغدغه‌های شورا و شهرداری است بهره‌برداری از خانه‌موزه ملک در باغ وکیل‌آباد مشهد (۱۰ خرداد ۱۴۰۴) ساختمان دبیرستان آیت الله کاشانی مشهد در فهرست ملی میراث دفاع مقدس ایران ثبت شد رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر مشهد مقدس: برنامه منظم تزریق مالی به پروژه‌های شهری تنظیم شود رکورد استفاده از دوچرخه‌های اشتراکی بایدو مشهد در چهار سال اخیر شکسته شد شهرداری مشهد به عنوان همکار اجرایی و صنعتی برتر ۱۴۰۳ انتخاب شد چهارمین روز متوالی آلودگی در کلانشهر مشهد (۱۰ خرداد ۱۴۰۴)
سرخط خبرها

همه‌چیز درباره پروژه خط ۳ متروی مشهد، با هزینه ۱۰۰ همتی | راه‌اندازی بزرگ‌ترین جزیره ایستگاهی کشور در مشهد

  • کد خبر: ۳۲۷۶۳۱
  • ۳۱ فروردين ۱۴۰۴ - ۱۲:۲۳
  • ۳
همه‌چیز درباره پروژه خط ۳ متروی مشهد، با هزینه ۱۰۰ همتی | راه‌اندازی بزرگ‌ترین جزیره ایستگاهی کشور در مشهد
مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد ضمن تشریح تمام جزئیات پروژه خط ۳ متروی مشهد گفت: نیاز داریم که در حوزه تأمین واگن و قطار‌ها، دیدگاه ملی وجود داشته باشد؛ چون اصلاً در توان شهرداری‌ها نیست.

کیانوش کیامرز در گفت‌و‌گو با خبرنگار شهرآرانیوز، اظهار کرد: خط ۳ قطارشهری مشهد به طول ۲۸ونیم کیلومتر از شهرک ابوذر در منطقه سیدی شروع می‌شود و در ادامه به سمت حرم مطهر رضوی، به ایستگاه باب‌الجواد(ع) می‌رسد که اولین ایستگاهی که به حرم مطهر متصل می‌شود، همین ایستگاه است؛ سپس تا میدان شهدا طی مسیر می‌کند، از بولوارهای فردوسی، جانباز، ساجدی می‌گذرد و از میدان امام‌علی(ع)، وارد قاسم‌آباد شده که به بولوار امیریه منتهی می‌شود. به طور کلی خط ۳ متروی مشهد، دارای ۲۴ ایستگاه است.

ساخت خط ۳ متروی مشهد با صرف ۱۰۰ همت

وی افزود: هزینه ساخت خط ۳ قطارشهری مشهد با ارزش پولی فعلی حدود ۱۰۰ همت است و برای اینکه بتوانیم هزینه‌ها را سرشکن کنیم، چون چنین‌پولی وجود ندارد، پروژه به ۴ فاز تقسیم شده که فاز اول آن ۶ کیلومتر است که از پایانه مسافربری امام‌رضا(ع) با محوریت حرم مطهر رضوی شروع می‌شود و به ایستگاه شهدا می‌رسد.

مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد در ادامه گفت: این ۶ کیلومتر که از نقاط پرترافیک خط است با ۳ ایستگاه، ۱۸ اردیبهشت‌ ۱۴۰۴ وارد مدار مسافرگیری خواهد شد. این فاز شامل ایستگاه‌های پایانه مسافربری امام‌رضا(ع)، باب‌الجواد(ع) و میدان شهداست که در شهدا، خطوط ۲ و ۳ به یکدیگر متصل می‌شوند.

کیامرز به برخی چالش‌های ساخت خط ۳ متروی مشهد، اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات اصلی ما این است که هزینه‌های خط ۳ متروی مشهد با دولت بوده و اکنون قطار نداریم؛ اما با هماهنگی‌های انجام‌شده، فعلاً یک قطار از خط ۲ برای مسافرگیری در خط ۳ به کار خواهیم گرفت و برای ۳ ماه آینده، یک قطار دیگر اضافه می‌کنیم و ناچاریم که با ۲ قطار مسافرگیری کنیم.

تعداد بازدید : 1864

مسافرگیری فاز اول خط ۳ متروی مشهد طی یک سال‌ونیم آینده، با تأمین منابع مالی

وی افزود: برنامه‌ای در شورای شهر تدوین شد که مجوز‌های دولت را بگیریم درخصوص ۴ ایستگاه میانی این خط که مهم‌ترین ایستگاهش میدان بسیج بوده و به خط یک متصل می‌شود. افق دید ما بر این است که با تأمین منابع مالی، این فاز تا خرداد ۱۴۰۵ وارد مدار مسافرگیری شود. این چهار ایستگاه قابلیتش را دارد که طی یک‌سال‌ونیم آینده وارد مدار مسافرگیری شود.

همه چیز درمورد ساخت خط ۳ متروی مشهد، با هزینه ۱۰۰ همتی | تامین واگن، نیازمند دیدگاه ملی در تمام کشور

روند ساخت و بهره‌برداری، غیرقابل‌تغییر است

مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد در ادامه گفت: تمام ۲۴ ایستگاه و جایگاه آنان مجوز دولتی دارد و این‌گونه نیست که با تغییر شورا، شهرداری یا مدیریت قطارشهری تغییر کند و قابلیت تغییر ندارد؛ چون مصوباتش را اخذ کرده است.

بعد از ۱۴ سال، کمبود قطار‌های خط یک احساس می‌شود

کیامرز درخصوص تأمین واگن تمام خطوط متروی مشهد، اعلام کرد: در خط یک قطارشهری مشهد، تعداد واگن موردنیاز برای دورنمای پنجاه‌ساله بهره‌برداری، ۱۲۰ واگن در خط یک، ۱۰۰ واگن در خط ۲، ۱۶۰ واگن در خط ۳ و ۱۰۰ واگن در خط ۴ بود. برای خط یک توانستیم فقط ۶۰ واگن را تأمین کنیم که امروز بعد از ۱۴ سال، کمبود قطار‌های خط یک احساس می‌شود و شهرداری به دنبال این است که ۶۰ واگن باقی‌مانده را برای تکمیل ظرفیت خط یک خریداری کند. در این خصوص، مناقصه برگزار و شرکت مپنا برنده شد، شورای شهر تأییدیه داد و شرکت بهره‌برداری اکنون در حال انعقاد قرارداد برای تأمین ۶۰ دستگاه واگن خط یک است که به‌موازات آن از دولت نیز پیگیری می‌شود.

برای هیچ شهری واگن توسط دولت خریداری نشده است

وی افزود: برای خط ۲ سال ۹۳-۹۴ صد واگن کامل خریداری شد و دولت باید ۲۱۰ واگن خط ۳ را تأمین کند که متأسفانه برای هیچ شهری واگن توسط دولت خریداری نشده و دولت خریداری واگن توسط شهر‌ها را به منظور یکپارچه‌سازی منع کرده است؛ اما تأمین ۶۰ واگن خط یک موضوع خاصی است. در خط دو نیز تمام ظرفیت را تأمین کردیم و می‌توانیم ۲ قطار را در خط ۳ به کار بگیریم. خط ۴ هم که هنوز ساخته نشده است.

تأمین قطار در توان شهرداری‌ها نیست

مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد درخصوص فرسودگی قطارها، گفت: قطار‌هایی در دنیا داریم که ۵۰ سال کار می‌کنند. رسیدگی به قطار بسیار مهم است و تعمیرات اساسی و دوره‌ای باید انجام بگیرد. قطار‌های خط یک متروی مشهد جزو قطار‌هایی هستند که خوب نگهداری شده‌اند و قابلیت دارند که فعلاً کار کنند. نیاز دایم که در حوزه تأمین واگن و قطار‌ها دیدگاه ملی وجود داشته باشد؛ چون اصلاً در توان شهرداری‌ها نیست.

شایان ذکر است که پیش از این هم محمدرضا قلندر شریف شهردار مشهد مقدس از راه‌اندازی بزرگ‌ترین جزیره ایستگاهی کشور در میدان شهدا خبر داده بود که بر اساس گفته وی مشهد در طرح جامع حمل‌ونقل شهری، چهار خط مترویی دارد که دو خط آن راه‌اندازی شده است. در حال حاضر خط یک آن کاملاً تکمیل و خط۲ نیز راه‌اندازی شده است. همچنین خط سه از محدوده الهیه تا شهرک ابوذر خواهد بود که ۵/۲۸ کیلومتر طول و ۲۴ ایستگاه دارد. این خط قطارشهری خطوط یک و ۲ را به حرم مطهر رضوی متصل خواهد کرد که با تحقق این موضوع، بزرگ‌ترین جزیره ایستگاهی کشور در میدان شهدای مشهد شروع به کار خواهد کرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۲۶ - ۱۴۰۴/۰۱/۳۱
2
3
سلام
نظر من اینه زواره‌ای بیشتر به یک دلیلی اصلی به مشهد میان زیارت امام رضا ع وطبعت گردی ببخشید این نظر نمیدونم درست هس هست بخشی از بودجشو از امام رضا بگیرین
رضا از مشهد
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۳۲ - ۱۴۰۴/۰۲/۰۱
0
7
هر متر قطار شهری ٣ میلیارد تومان!!
هرچند بنظر میاد دلیلش طولانی شدن پروژه باشه که هر سال با توجه به تورم، مبلغی به بودجه پیش بینی شده اضافه بار میشه اما بازم زیاده!
گمان کنم اگر شرکتهای خصوصی بیشتری داخل کار میاوردن هزینه ها پایین تر بود
حسین
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۵۵ - ۱۴۰۴/۰۲/۰۳
0
1
شهر امام رضا استانقدس باید بیاد پای کار
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->